urlכבעלי עסקים, לא אחת אנו נתקלים בבעיה: הוצאות.

אין ספק שהוצאות הן הדבר הכי פחות נעים כבעלי עסקים. הוצאות מחייבות אותנו להוציא את כספנו על דבר מה שלא יחזיר כסף בחזרה.

מתי הוצאה הופכת להשקעה? כאשר הגמול (הכספי כמובן – גם זמן ניתן לכמת לכסף) גדול מההוצאה ומהדברים האחרים שיכולנו לעשות בכסף בזמן הזה. (לקריאה נוספת – ספרו של פרופ' זימן – חישוב כדאיות השקעות)

אחת ההוצאות הגדולות בעסק, והבלתי נראות, היא מערכות מידע או בלעז – IT .

לא מעט נכתב אודות עלויות IT והדרכים להוזיל אותן, במאמר זה אדון בדרך ידועה ומוכרה לחסוך – אך מנקודת מבט שונה.

ראשית – שרת מהו? שרת בהגדרה הוא תוכנה המספקת שירותים למשתמשים הקצה (client ), שרת יכול גם להיות מחשב שעליו מאוחסנים תכנות ומידע המשמשים את הארגון.
השרת זקוק לפעמים ליכולות חומרה חזקות יותר ממחשב רגיל ולעתים הוא אף בנוי לא כמחשב רגיל.

שנית – למה זה טוב? מכמה סיבות:

  1. חיסכון בעלויות הקמה: ניתן היום להקים רשת משרדית תוך שימוש בתחנות רזות (Thin Client ) ובעזרת שרת. עלויות התחנות הרזות הן נמוכות משמעותית מעלויות מחשב אחד (כזה טוב שיכול לעמוד במטלות משרדיות קשות) ומאידך עלות השרת אינה גבוהה במיוחד מעלויות מחשב חזק בשוק.

פתרון תוכנתי בשם BeTwin מאפשר לפצל מחשב אישי יחיד למספר עמדות עבודה עצמאיות שכל אחת מהן יכולה לשמש כ-Thin Client בפני עצמה. הפתרון לא רק זול מאשר רכישת העמדות הרזות, אלא גם בעל יתרון משמעותי נוסף:
אם השרת נופל בגלל תקלה, ה-Thin Client חסר שימוש לעומת עמדות BeTwin שמשמשות גם כמחשב לכל דבר.

  1. חיסכון ברישיונות תכנה – רב התכנות היום בשוק מאפשרות לנו לעבוד במקביל בכמה עמדות על אותו רישיון – למשל יישומי office . באופן כזה נחסך לנו הרבה מאוד כסף – שאחרת היינו משלמים על רישיון למערכת הפעלה ויישומי office לכל מחשב.
  2. חיסכון במקום – המשרדים היום אינם גדולים ביותר, בעזרת שרת ניתן לפנות מקום משמעותי במשרד, ורצוי לקחת זאת בחשבון כבר בשלב התכנון של המשרד, כיוון שאנו לא צריכים להכין מקום למחשב ליד כל עובד.
  3. חיסכון בתקלות – במקום לתחזק כמה מחשבים אנו מתחזקים שרת אחד.
  4. הגנה – ניתן להגן על השרת ביעילות רבה יותר מאשר היינו צריכים להגן על מספר מחשבים.
  5. ייעול השיתוף במידע במשרד – אם כיום אין לנו שרת אזי כדי שמסמך יעבור ממקום א' למקום ב' אנו צריכים לשלוח אותו במייל. בעזרת שרת כל המסמכים החשובים של הארגון נמצאים במקום אחד ונגישים לכולם.
  6. גיבויים – הפחד הכי גדול של ארגון הוא שהמידע הרגיש שלו יעלם. בעזרת שרת ניתן לגבות את כל המידע של הארגון ולהגן עליו ובכך לשפר את יכולת הDRP שלנו.

שלישית – מה החסרונות?
למרות כל היתרונות שנמנו למעלה לשרת יש כמה חסרונות:

  1. שרת נופל – כל המשרד נופל – ע"מ למנוע מצב כזה ניתן להקים במקביל לשרת הקיים "שרת גיבוי חם" (hot swap ).  ע"י שימוש בתכנה הנ"ל אנו מגדרים (כמו במסחר באופציות) את גודל הסיכון שלנו.
  2. עלויות – אין דרך להימנע מזה – שרת זה לא סיפור זול. השרתים הפשוטים עולים בסביבות 6000 ₪ ומעלה, הרבה מעלה. יחד עם זאת ניתן להפוך מחשב PC פנטיום 4 רגיל עם מערכת הפעלה WS XP לשרת לארגון בעלות נמוכה מאוד בעזרת תכנת WinConnect Server . התכנה מאפשרת לנו להקים שרת XP/VS ל 21 עמדות טרמינל על כל היתרונות בלי לקרוע את הכיס – כלומר חיסכון בתוכנות עבור השרת ותחנות הקצה.

לסיכום:
שרת הוא כלי עבודה אשר מאפשר לנו לחסוך המון כסף בארגון ולייעל את תעבורת המידע ובכך לחסוך זמן והרי ידוע שזמן=כסף היום.

כיום קיימים פתרונות בשוק אשר בעזרתם ניתן להפוך מחשב פשוט לשרת – בין אם ל- 21 משתמשים או ל- 5 (תלוי בצרכים שלנו).

בעידןן הנוכחי – שבו כל שקל מורגש – אין ספק ששרת או תחליף שרת הוא אחת ההשקעות הטובות ביותר שעסק קטן/בינוני/גדול יכול לעשות.