מערכת החינוך עומדת בפני קושי רב עם הגעתנו לעשור השני של המאה ה21.
מצד אחד ישנו רצון עז לשמור על המסגרת החינוכית של פעם, על עקרונות הלמידה הישנים והטובים. מצד שני, התפתחות הטכנולוגיה המואצת, הכלים החדשים הנכנסים לתוך חיינו מדי יום ביומו והשימוש היומיומי בהם מחייבים את סגלי ההוראה למצוא דרך לשלב אותם בתוכנית הלימוד, אם ככלים ואם כשיעורים בפני עצמם.

בכל מוסד חינוכי קיימת היום לפחות כיתת מחשבים אחת, השאלה הנשאלת במאמר זה היא:

האם אנו מפיקים את הפוטנציאל הגלום בשעות הלימוד בכיתות המחשבים ?

כדי לענות על השאלה בהצלחה צריך קודם להגדיר כיצד ניתן להפיק את המקסימום מהכיתה ולאחר מכן לבדוק כיצד ניתן לעשות זאת בהצלחה.

מהי מטרת הלמידה עם מחשבים?

קיימות היום גישות רבות לסוגיית ההוראה עם מחשבים, חלקן הוכיחו את עצמן, חלקן לא. הסוגיה המרכזית היא, האם המחשב הוא כלי שלומדים בעזרתו או האם הוא נושא הלימוד (מיומנות מחשב וכדומה).

נדמה שהיום התלמידים יודעים יותר על מיומנות המחשב מאשר המורים עצמם. לכן בדיון שלפנינו נבחן כיצד המחשב יכול לשמש ככלי לשיפור חווית הלימוד ולשיפור ההוראה.

כמעט כל מקצוע ניתן להעביר כיום באמצעות המחשב. הבעיה היא כיצד לשלב את המורה, עם ניסיונו ויכולותיו בתוך התהליך. בואו נבחן כמה תרחישים:

בשיעור מתמטיקה שמועבר בכיתת מחשב, אחד התלמידים מתקשה להבין את החומר ונשאר מאחור, בזמן ששאר התלמידים מתרגלים. התלמיד מתבייש לבקש עזרה מחשש שילעגו לו. כיצד המורה יכול לאבחן את הקושי ולסייע לו מבלי להביך אותו ?

בשיעור תנ"ך שמועבר בכיתת מחשב, המורה מעוניין לבחון האם הנושא המדובר הובן ע"י כולם. הוא יכול לערוך בוחן קצר למחרת או לתת לתמידים שיעורי בית להגשה. אבל כיצד הוא יכול לבחון בזמן אמת את ההבנה ?

בשיעור אזרחות המורה מעוניין לשתף את התלמידים במאמר ולתת להם לעבוד עליו, לנתח אותו ולנהל דיון משותף. לצורך כך הוא צריך – לתת להם את המאמר, לתת להם זמן לנתח אותו ולהציג את התוצאות שלהם זה לזה. האם ישנה דרך בה ניתן לעשות את כל אלו במסגרת זמן של שיעור ?

בשיעור ביולוגיה המורה מעוניין להראות לכיתה כיצד להשתמש בגיליון אלקטרוני לצורך הכנת תצפיות. הוא מעוניין לאפשר לתלמידים להתאמן על האפשרויות השונות בכיתה ולשלוח אותן למשימת בית. כיצד יוכל לעשות זאת באפקטיביות?

לאחר שהעלינו את השאלות נבחן מספר דרכים לפתור את הבעיות שהוצגו:

אם המורה היה יכול לבחון את מסכי התלמידים בזמן אמת, הוא היה מבחין כי במסך אחד אין פעילות. הוא היה יכול אז להתחבר לאותו מסך ולסייע לתלמיד מבלי שיצטרך לבוא אליו ותוך כדי שהתלמיד מנסה בעצמו.

אם המורה היה יכול לערוך בוחן קצר בסוף השיעור, לקבל את התוצאות בזמן אמת ולראות בדיוק מי הבין ומי לא, הוא היה יכול לסייע לאותם תלמידים שלא הבינו ולקדם את השאר – מבלי לעכב את הכיתה.

אם המורה היה יכול להעלות את המאמר לכל התלמידים במעבד תמלילים, לאפשר להם לנתח בזמנם החופשי ואז להציג כל פעם ניתוח אחר על המסכים תוך דיון כיתתי במאמר הוא היה יכול להשיג יותר בפחות זמן (להימנע מהצורך להפנות את התלמידים לתיקייה, לפתוח מאמר או להקרין אותו בעזרת מקרן).

אם המורה היה יכול להדגים לכיתה כיצד הוא מזין נתונים ובוחן את התוצאות ולאחר מכן לתת להם לתרגל תוך מתן תמיכה בזמן אמת לתלמידים שמתקשים – הוא היה משיג יותר בפחות זמן.

כל הפתרונות שהוצגו כאן ניתנים לביצוע בקלות, באמצעות תוכנה לשליטה וניהול כיתות מחשבים כמו NetSupport School , שמאפשרת למורה לבצע את כל הפעולות שהוצגו ועוד.

התוכנה מאפשרת ניצול מקסימלי של יכולות המחשב תוך שילובן עם ניסיונו ושיטות ההוראה של המורה. כמו כן, התוכנה מאפשרת שליטה ובקרה מלאים של המתרחש בכיתה, למשל: לאילו אתרים מותר/אסור לתלמידים לגשת, באילו תוכנות המורה מאפשר עבודה ועוד.

לסיכום, תוכנה לשליטה וניהול כיתה מאפשרת למורה להתמודד עם האתגרים של המאה ה-21 בתחום ההוראה עם מחשבים, תוך ניצול והפקת המקסימום מהשיעורים ומתן חווית למידה לכל תלמיד.