כיתת מחשבים

הקמת כיתת מחשבים בבית ספר היא פרויקט הדורש משאבים רבים, כוח אדם מיומן, ידע רב וניסיון. בשל כך, על מנת לקבל תחושה על סדר גודל של פרויקט מעין זה, ריכזנו עבורך את תכולת החומרה, התוכנה והתשתית, המומלצים להקמת כיתת מחשבים מא' ועד ת'.

תחנות עבודה עבור כיתת מחשבים:

מחשבים – כיום קיימות מגוון רחב מאוד של אפשרויות כגון: מחשבים נייחים רגילים, מחשבי MiniPc, ALLin1, Chromebook , מחשבים ניידים, מחשבי לוח (טאבלטים) ואף כיתת מחשבים משולבת, בה כל תלמיד יכול להביא מהבית את הנייד/טאבלט שלו.

ההמלצה שלנו – עבור כיתת מחשבים בסיסית, אנו ממליצים לעשות שימוש במחשבי MiniPC או מחשבים רגילים (כמו הכיתה הירוקה) אשר מאפשרים עבודה על מסך רחב תוך ישיבה בריאה של התלמיד לאורך זמן.

מפרט מחשב מינימום עבור עמדת מחשב:

  • מעבד dual core לפחות
  • זיכרון פנימי של 2G לפחות
  • אחסון 32G
  • מערכת הפעלה WIN7/WIN10
  • חיבורי רשת קווית ואלחוטית
  • כניסות VGA + HDMI

טיפ חשוב! – יש לוודא כי המחשבים מגיעים עם אחריות של 3 שנים, כולל שירות מלא של הספק.

מסכים – גדלי מסכים עבור כיתת מחשבים לתחום החינוך והאקדמיה נעים בין "15 ל- "26. ישנם המון דגמים וסוגים. הגודל הנפוץ ביותר כיום בשוק הוא 19.5" עד 21". כמו כן, יותר ויותר מוסדות חינוך עושים שימוש במסכי מגע על אף שהערך של מסך מגע בתחום החינוך הוא שולי.

ההמלצה שלנו – בתחום החינוך והאקדמיה מומלץ לבחור במסכים פשוטים ועמידים שיעשו את העבודה לאורך זמן. הגודל המומלץ, עליו אנו ממליצים גם ללקוחותינו, הוא 19.5" והוא לרוב מהווה גם את הערך הגבוה ביותר עבור תקציבי החינוך.

טיפ חשוב! – לוודא כי יש למחשב רמקולים מובנים (חסכון אדיר במקום), כמו כן, חשוב להתרשם ממראה המסך בעיניים ולוודא כי אכן עונה על הדרישות.

מקלדות ועכברים – בתחום זה, מגוון הפתרונות הוא הרבה יותר מצומצם. כיום יש לנו 2 סוגים : חוטיים ואלחוטיים. לתחום החינוך, מומלץ באופן חד משמעי לבחור בציוד חוטי, המחובר פיזית אל המחשב, על מנת למנוע גניבה או בלבול בין הרכיבים השונים. באשר לדגם ספציפי, אנו ממליצים בחום לקחת מותגים חזקים עם אחריות.

אוזניות – הן תוסף חשוב מאוד למחשבי התלמידים היות ומאפשר להם האזנה אישית לתכנים ללא הפרעה לשאר התלמידים בכיתה. לרוב, עבור כיתות מחשבים שאינן מעבדות שפה (להן ציוד ייעודי ויקר לשמיעה מדויקת), מומלץ לעשות שימוש באוזניות פשוטות אך עמידות.

מפרט תקן משרד החינוך עבור כיתת מחשבים

ציוד מחשוב והדרכה היקפי עבור כיתת מחשבים :

מקרן: בתחום המקרנים ישנו מבחר רב בטווחי מחירים של החל מ- 2500 ₪ ועד 7000 ₪ ואף למעלה מזה. המקרן הסטנדרטי הינו מקרן היורד מהתקרה , אליו מחוברת מערכת שמע ושלט. רמה מעל למקרן זה, נמצא המקרן האינטראקטיבי המאפשר עבודה על המסך הנגלל בדומה למסך מגע. ומעל כולם, ניתן למצוא את הלוח החכם – לוח המאפשר עבודה במגע מלא כמו כל שולחן עבודה מוגדל עם שלל אפשרויות לימוד.

ההמלצה שלנו – המקרן הסטנדרטי לרוב יעמוד בכל המשימות הסטנדרטיות הנחוצות בכיתת מחשב. יחד עם זאת, לוח חכם או מקרן אינטראקטיבי הן תוספות שבהחלט נותנות ערך מוסף ללימוד עבור כיתת מחשבים.

טיפ חשוב – יש לוודא כי המחיר כולל התקנה ולא לשכוח את המסך הנגלל. כמו כן, אחריות על הנורה של המקרן היא קריטית ועל כן חשובה האחריות ל-3 שנים גם עליה.

מדפסת תלת מימד: אחד הטרנדים הנוכחיים בתחום המחשוב בכיתות הוא שילוב למידה של תחום ההדפסה בתלת מימד. כיום, דגמים רבים בשוק המאפשרים שימוש וחווית למידה ייחודית, תוך התנסות ביצירת מודלים ע"פ תכנון. חשוב לציין, לא מדובר ברכיב בלתי נפרד כיום מכיתת מחשב אל שדרוג משמעותי שלו הדורש ידע רב בתפעולו, למידה של בניית מודלים ושימוש בתוכנות עיצוב.

העצה שלנו – במידה ואכן יש תקציב, כח אדם מתאים ומקום ייעודי להצבת מדפסת זו – הדבר מומלץ בהחלט.

תשתית נדרשת :

תקשורת/רשת: בתהליך התכנון של הקמת כיתת מחשבים, יש לדאוג כי יש נקודות רשת מספיקות עבור כל אחת מין העמדות הפעילות בכיתה. נקודות הרשת צריכות להיות מחוברות לארון תקשורת כדי לאפשר גישה לרשת. חשוב לציין, כי ישנם פתרונות חסכוניים כמו הכיתה הירוקה, הדורש 1/6 מכמות נקודות הרשת הנחוצות בכל כיתת מחשבים. מדובר בחסכון רציני ביותר.

לטובת הקמה של התשתית הנ"ל, נחוצים לנו אנשי מקצוע המכירים את הצורך הקיים בכיתות מחשבים.

תשתית חשמל – חשוב כי תשתית החשמל בכיתת המחשבים תעמוד בתקנים המחמירים של משרד החינוך ותאפשר שימוש בפתרונות המתחברים לחשמל מבלי לסכן את בריאות התלמידים ולחשוף אותם לסכנות לא נחוצות.

תוכנות חובה עבור כיתות מחשבים :

תוכנת שליטה לכיתה – במסגרת הקמת כיתת מחשבים, חובה לצייד את הכיתה בתוכנת שליטה לכיתה המסייעת למורים ולתלמידים להעצים את הלמידה ומאפשרת שליטה ובקרה מלאה של המורה על הנעשה בכיתת המחשבים. תוכנה מעין NetSupport School מאפשרת למקסם את הלמידה ולייצר למידה משמעותית, מבוקרת וממוקדת בתוכן הרצוי.

התוכנה צריכה לאפשר ניטור אחר פעולות התלמידים בזמן אמת, הצגת השיעור לכלל התלמידים בשילוב סימונים על גבי מסך המורה, עריכת מבחנים מקוונים, שליטה ובקרה מלאים על הגלישה, ניהול הדפסות בכיתה ועוד.

תוכנת התאוששות מהירה (שחזור והגנה) –ילדים וסטודנטים נוטים לבצע שימוש שלעיתים חושף את המחשבים לנזקים המשביתים אותם לתקופה. תוכנה זו למעשה מונעת אובדן נתונים הנובע משינויי מערכת, ווירוסים או נזק ע"י משתמשים. התוכנה מאפשרת חזרה למצב בריא של מערכת המחשב בכל הפעלה מחדש ובכך מונעת השבתה של החומרה, טיפול טכני מורכב ותחזוקה שוטפת.

לדוגמא, תוכנת HDGUARD, התוכנה המובילה בשוק, מבוססת על מנגנון סינון מתקדם: לאחר הפעלת המחשב, מערכת HDGUARD מבצעת תיעוד של השינויים שבוצעו ע"י המשתמש או ע"י יישומים קיימים באזורים שהוגדרו כמוגנים, שומרת את השינויים באזור ייעודי ונפרד ומשמרת את מצב המערכת התקין/רצוי באזור מוגן.

לסיכום, תכנון כיתת מחשבים הוא פרויקט רחב היקף אשר יש לתכנן את כלל מרכיביו בצורה מחושב, להתייעץ עם בעלי מקצוע ולבחור את החברה הטובה ביותר ליישום הפתרון במסגרת התקציב המתאימה ביות עבור המוסד.

לחברת Greenware ניסיון בהקמה של מאות כיתות מחשב בתצורות שונות. צרו קשר והתייעצו עימנו בכל עת וללא עלות על הדרך בה ניתן להקים כיתת מחשב מלאה, בתקציב ריאלי ובזמני ביצוע מהירים.