חשוב ענן ויתרונותיו, מוכרים כיום בעיקר בעסקים ומוסדות בכל רחבי העולם, כאשר כמעט 90% מהארגונים משתמשים כיום ביישום מבוסס ענן כזה או אחר. היתרונות המידיים של מחשוב ענן ברורים: יישומים מבוססי ענן מורידים את הוצאות התשתית ואת עלויות ה- IT, מגבירים את הנגישות בכל מקום וזמן, מאפשרים שיתוף פעולה יעיל ומאפשרים לארגונים גמישות רבה יותר מתמיד. כיום, מחשוב ענן הוא בעל השפעות נוספות, גם בעולמות החינוך והאקדמיה.

מוסדות חינוך רבים, בארץ ובעולם, מניעים בשנים האחרונות, תהליך של מעבר מלמידה מבוססת חומרת מחשב מקומי ללמידה מבוססת מחשוב ענן. המשמעות היא למעשה, שסוגים שונים של פתרונות ושירותים, הניתנים כיום במסגרת ענן ואינם מתבססים על חומרה מקומית. לדוגמא: אחסון קבצים של תלמידים בענן על בסיס שרתי Google או Microsoft, מערכות ניהול בית ספריות מבוססות אינטרנט הנגישות מכל מקום ואף שולחנות עבודה מלאים מבוססי ענן.

מה הוא מחשוב ענן ?

מחשוב ענן הוא שם כולל לשירותים, פתרונות ומוצרים רבים, אשר מאפשרים מתן שירות על בסיס הרשת. כדי לפשט את העניין, אם בעבר היינו רגילים ששולחן עבודה לדוגמא, היה מורכב ממעבד, זיכרון ואחסון, הרי שעם מחשוב ענן, המשאבים יכולים להיות בשרתים מרוחקים, כך שתחנת הקצה היא חלשה הרבה יותר ומשמשת להצגת שולחן העבודה המשודר מהשרת המרוחק. כך, למעשה, התלמיד עובד על שולחן עבודה מרוחק – בענן.

זירו קליינט

שולחן עבודה בענן – הדור הבא של כיתת מחשבים

עם השנים, נכנסות יותר ויותר תוכנות ושימושים מורכבים לכיתות מחשבים. החל מלימוד רובוטיקה, הדפסה תלת מימדית, עריכת ווידאו ועד שרטוט ועיצוב. כתוצאה מתהליך זה, החומרה הנדרשת עבור כיתות המחשבים, הולכת ונהיית יותר ויותר יקרה ותופסת מרכיב מרכזי מתקציב ההצטיידות של מוסדות החינוך.

בשנים האחרונות, חברו להן יחדיו 2 טכנולוגיות, המעניקות פתרון יוצא דופן לסוגיה זו שלמעשה מפשט ומוזיל את עלויות המחשוב באופן שלא התקיים בעבר עבור מוסדות וארגונים.

הטכנולוגיה הראשונה היא ווירטואליזציה של שולחנות עבודה(VDI) –היא מאפשרת עבודה על שולחן עבודה הממוקם על שרת מרכזי ומייתרת את הצורך במחשב חזק בכל עמדת קצה. התלמיד עובד על שולחן עבודה, המשודר לו דרך הרשת המקומית מהשרת המרכזי.

הטכנולוגיה השנייה היא מחשוב ענן (Cloud Computing) – טכנולוגיה זו מאפשרת למעשה למקם את המשאבים הנחוצים לצורך הפעלת שולחן העבודה, בכל מקום בעולם ודרך האינטרנט לאפשר גישה לשולחן העבודה.

שילוב של 2 הטכנולוגיות הנ"ל, מאפשר להוציא את החומרה הכבדה, היקרה והמסורבלת מכיתת המחשבים, לנהל באופן מרוכז ויעיל את תחנות הקצה, לשלם עלויות שימוש בלבד ולהנגיש את שולחן העבודה ללא קשר לחומרה בקצה. ז"א, התלמיד יכול לגשת לשולחן העבודה הפרטי שלו דרך עמדת המחשב בכיתת מחשבים או המחשב בבית, או הטאבלט ואף דרך הסמארטפון האישי שלו. בקיצור, מאפשר הפתרון לתלמיד ללמוד בכל עת בה יחפוץ ודרך כל מכשיר שיש ברשותו.

מה הן היתרונות של מחשוב ענן בכיתות מחשבים ?

  1. חסכון אדיר בעלויות חומרה – אין צורך יותר להשקיע ברכישת כמות גדולה של מחשבים עוצמתיים, שעלותם החל מ-2000 ₪ וצפונה. עם מחשוב ענן, ניתן באמצעות רכיב חומרה פשוט(Mini-PC), לקבל את שולחן העבודה מהענן ללא כל קשר למשאבים הנחוצים.
  2. גמישות מלאה – עם מחשוב ענן, ניתן לבחור בכל רגע נתון, כמה כוח עיבוד, זיכרון ואחסון להגדיר לכל תחנת קצה. ניתן לשכפל תחנת עבודה בלחיצת כפתור או להפיץ תוכנה לכלל התחנות תוך שניות בודדות. לדוגמא, מוסדות רבים מרחיבים את תחומי הלימוד לקורסי לימוד עיצוב גרפי, שרטוט ואף רובוטיקה. עד היום, כדי לאפשר למידה של תחומים אלו, נאלץ המוסד להשקיע מאות אלפי שקלים במחשבים חדשים וחזקים שידעו להתמודד עם התוכנות הכבדות. עם מחשוב ענן, יש צורך לבחור בלחיצת כפתור את כוח העיבוד הרצוי, הזיכרון המתאים ואת שטח האחסון המתאים ותוך שניות – יש לך פתרון. למעשה אין כמעט צורך להחליף את המחשבים הישנים, כדי לעבוד בתצורה של מחשוב ענן.
  3. חסכון בעלויות תוכנה – אחד היתרונות הגדולים של מחשוב ענן הוא שימוש במודל SaaS(software-as-a-service). מודל זה בעצם מאפשר עבודה על תוכנות לפי שימוש בפועל של המוסד. ללא רכישה מראש, ללא עלויות מורכבות שעל המוסד לשלם בתמורה וכו'. תשלום חודש בחודשו על בסיס שימוש בלבד.
  4. זמינות תמידית עבור התלמיד – אם לרגע שכחנו, אז חשוב לזכור כי הטכנולוגיה נועדה, בראש ובראשונה, לשמש את התלמידים ללמידה. על כן, אחד היתרונות הגדולים של מחשוב ענן הוא האפשרות של התלמיד להתחבר אל שולחן העבודה שלו מכל אמצעי קצה שהוא ובכל עת. בין אם בחדר מחשבים, בכיתת למידה, בנייד שלו ואם שולחן העבודה המשותף בבית, לתלמיד ישנה גישה מלאה, 24/7, לשולחן העבודה, בדיוק כפי שהוא רגיל לעבוד עליו בבית הספר.
  5. שליטה מרכזית – מחשוב ענן בנוי בצורה כזו שבאמצעות כלים פשוטים, ניתן לנהל את תחנות הקצה ללא כל קושי. איש המחשבים או איש ה-IT של המוסד, יוכל לתת מענה מרכזי בלחיצת כפתור, תוך שיפור דרמטי ברמת השירות למשתמשי הקצה, זמינות מלאה של התחנות ותחזוקה מרכזית של כלל מערך המחשוב בענן.
  6. אבטחת מידע מוגברת – בעוד שולחנות עבודה סטנדרטיים הם כמעט ואינם מבוקרים מנוזקות רשת ושימושי משתמש בלתי נאותים, במקרה של מחשוב ענן, למנהל הרשת גישה מלאה לבקרת שימושים בתחנות הקצה, במניעה של חשיפת הרשת לרוגלות, כופרות ווירוסים למיניהן וכן מאפשר למנהל הרשת להטיל מגבלות על שימוש באינטרנט, בדיסק און קי ועוד. כמו כן, היות וכל הדאטה מרוכז בשרת אחד, מאובטח, מאפשר לבצע מניעה פשוטה של זליגת המידע בענן ובקרה מוגברת בגישה אליו.

לסיכום, מחשוב ענן הוא לא רק עבור צמצום עלויות, אלא מסייע רבות גם ביצירת סביבה שבה כל התלמידים יכולים לקבל גישה באיכות גבוהה להשכלה ולמשאבי למידה. בין אם אתה מנהל IT במוסד חינוכי, מורה, סטודנט או הורה של תלמיד, עכשיו זה זמן נהדר לחקור כיצד מחשוב ענן יכול לסייע לך, לילדיך ולבית הספר שלך.

לפרטים על כיתה בענן – כיתת מחשבים מבוססת מחשוב ענן – בקרו כאן !

אנו נשמח לייעץ לכם על החומרה המתאימה עבור הפרויקט שלכם בכל עת.

השאירו פרטים כעת.