זירו קליינט

שילוב טכנולוגיות חדשות במוסדות חינוך שינה את פני החינוך כליל ויצר הזדמנויות חינוכיות עצומות. המורים והתלמידים בסביבה מתוקשבת נהנים מטכנולוגיות חינוכיות שונות – המורים למדו כיצד לשלב את הטכנולוגיה הנכונה בכיתותיהם והתלמידים מתעניינים יותר בלמידה דרך אמצעים טכנולוגיים. השימוש בטכנולוגיה סייע בהורדת גבולות חינוכיים, כאשר המורים ותלמידים יכולים יחד לשתף פעולה, בזמן אמת, באמצעות טכנולוגיות חינוכיות מתקדמות.

ההתפתחויות האחרונות בטכנולוגיות חינוכיות הראו תוצאות חיוביות במוסדות החינוך. כיום, טכנולוגיות חדשות תומכות הן בתהליכי ההוראה והן בתהליכי הלמידה. הטכנולוגיה מציעה לנו כיום מגוון רב של אמצעי קצה ופתרונות, הכוללים בין השאר כיתות דיגיטליות המשלבות מחשבים נייחים, טאבלטים, טלפונים חכמים, לוחות מגע, טכנולוגיה אינטראקטיבית ועוד, ובעצם כך, הטכנולוגיה גם הרחיבה את היצע המקצועות לתחומי העיצוב הדיגיטלי, פיתוח תוכנה, לימודי סייבר, רובוטיקה ועוד. כתוצאה ממפץ טכנולוגי זה, הוגברה משמעותית המוטיבציה של התלמיד להיות מעורב ומשמעותי בתהליך הלמידה.

על מנת לשלב בהצלחה טכנולוגיה בסביבות למידה, חשוב לעבודה בצורה מוסדרת ועל פי מס' ככללים מנחים שיסייעו למוסדות להצליח במשימה זו:

1. כתיבת תוכנית פעולה
המטרה של יישום הטכנולוגיה בכיתה היא להפוך את החינוך ליעיל יותר ולהציע לתלמידים משאבים חדשים ואפשרויות למידה חדשניות. עם זאת, יישום הטכנולוגיה צריך גם להשפיע על שיטות ההוראה של המורים בכיתה. יש לפתח תוכנית ברורה, יחד עם המורים, המפרטת את כל הסוגיות הקשורות לאופן בו המורים יעשו שימוש בטכנולוגיה החדש וכיצד היא אמורה לסייע להם בתהליך הלמידה השוטף והעמידה מול התלמידים. לדוגמה, יש לפרט את כיצד המורה יכול לעשות שימוש בטכנולוגיה על מנת לסייע בגיבוש תוכנית הערכה ודירוג, כדי לאפשר לתלמידים להציג מידע במגוון דרכים, או ככלי למחקר או ליצירת סימולציות.
2. השקעה במורים
שימוש יעיל בטכנולוגיה דורש פיתוח מקצועי למורים. כמובילים טכנולוגיים בסביבה מתוקשבת, על המורים להבין את סביבת הכלים החדשים בהם הם נדרשים לפעול. עליהם להכיר ולהתנסות תקופה, הן בחומרה שמשמשת אותם בכיתה והן בתוכנה המאפשרת למידה מתוקשבת. בנוסף, על המורים לאמץ אסטרטגיות הוראה חדשה כדי להמשיך ולהוות גורם משפיע ודומיננטי על התלמידים גם בסביבת הלמידה החדשה.
3. בחירת החומרה המומלצת
כמות וסוג החומרה בכיתה משפיעים באופן משמעותי על השימוש והיעילות של הטכנולוגיה החינוכית. מחשבים ניידים מתאימים יותר לסוגים מסוימים של פעילויות למידה, בעוד ששולחנות עבודה מתאימים יותר לאחרים, טאבלטים מאפשרים מגוון פעילויות המתאים יותר לסביבה דינאמית ומכשירים סלולאריים מתאימים ללמידה מחוץ לכותלי הכיתה בעיקר. בנוסף, יש להביא בחשבון את שילובם של חומרה היקפית מסייעת כמו לוח חכם, מקרן אינטראקטיבי, מכשיר הקלטת שיעורים, לוחות מגע אשר יש בתרומתם לשפר את השימוש בטכנולוגיה באופן ניכר. נקודה מרכזית נוספת בשילוב טכנולוגיה במוסדות חינוך הוא נושא הגישה לאינטרנט. קיימת עדיפות לשימוש בפס רחב וב- Wi-Fi אשר תאפשר את מגוון השימושים הרחב ביותר האפשרי.
חושב להדגיש, שילוב טכנולוגיה במוסדות חינוך דורש הבנה כי טכנולוגיה גם מתקלקלת או אינה עובדת כראוי/כמצופה וכדי להימנע מהשפעה דרמטית על איכות הלמידה, יש להיערך בכמה אופנים:
* הכנת תוכנית גיבוי שאינה כוללת שילוב של אמצעים טכנולוגיים
* הבנה שכישלון הוא חלק מהתהליך – יש ללמוד מטעויות העבר ולבחור את הדרך הנכונה
* שילוב התלמידים בפתרון הבעיות – ילדים כמובילים טכנולוגיים
* הגדרת מענה תמיכה טכנולוגית של איש מקצוע וזמינותו
4. בחירת תוכנה תומכת למידה
חשוב להבין כי רכישת תוכנות חייבת להיות ככלי המשרת את תוכנית הלימודים ולא ההיפך. השוק כיום רווי בתוכנות המבקשות לסייע, לקדם ולפתח את התלמידים באופנים שונים ומגוונים. כחלק משמעותי בהכנה לקראת שילוב טכנולוגיה חדשה במוסד, יש להגדיר את מטרות הלמידה וכתוצאה מכך לגזור את התוכנה המתאימה ביותר כדי להשיג מטרות אלו. בחירה של תוכנה מתאימה למורים ולתלמידים תתמוך בפיתוח ויישום של תכנית הלימודים ויעדי הלמידה של בית הספר. התוכנה צריכה להיות כלי ולא מטרה בפני עצמה.
5. ניהול ניהול ניהול
טכנולוגיה דורשת ניהול. זה כולל סוגיות כגון הקצאה של המיקום הפיזי של המחשבים בכיתה ובבית הספר. ביצוע שיקולי שילוב כגון בחינת הוספת "מיני-מעבדות" של מחשבים שולחניים בכל כיתה קיימת, מאפשרים למורים בכיתות לשלב טכנולוגיות בקלות לתוך שטף הלמידה היומיומי. האם להשקיע במחשב נייד לכל תלמיד, שיאפשר למורה להעביר שיעורים מחוץ לגבולות הפיזיים של הכיתה(כמובן ש- wifi הכרחי כאן)?. ובנוסף, כפי שצוין מעלה, המורים כמובן ידרשו לבצע פעילויות פיתוח מקצועי שיש להקצותם לפי הצורך ומגבלת הזמן.

לסיכום, שילוב טכנולוגיות במוסדות חינוך דורש היערכות נכונה. הוא דורש הבנה כי ישנם 3 גורמים מרכזיים האמונים על הצלחת המהלך – מנהל/ת בית הספר, צוות המורים והתלמידים. על המוביל של המהלך לגייס את 3 הגורמים לטובת שותפות שתוביל להצלחה המיוחלת.

בהצלחה!

כיצד אנו יכולים לסייע?

לצוות המומחים שלנו ניסיון אדיר באפיון, התאמה, התקנה ותחזוקה של ציוד תקשוב במוסדות חינוך. אנו נשמח להיפגש, לנתח יחד עמכם את הצרכים המיוחדים שלכם ולוודא כי התקציב שלכם ישרת את בית הספר, התלמידים והמורים באופן המיטבי ביותר.

ניתן ליצור קשר בטלפון: 04-6750696 או לכתובת המייל [email protected] .

בהצלחה!