למידה שיתופית: למה היא חשובה?

כיום ילדים גדלים בעולם האינטרנט החדש של השיתוף והקישוריות. שיתוף פעולה הפך לחלק בלתי נפרד מחיי היומיום של תלמידי דור המילניום שאותם אנחנו מלמדים. היום תלמיד בן ארבע עשרה לא יזכור את התקופה שלפני הזמינות של ויקיפדיה והוא לוקח כמובן מאליו את קיומם של יישומים שיתופיים כגון רשתות חברתיות ואתרי שיתוף וידאו. השימוש היום יומי בכלים אלו הוא דוגמה לשימוש בפוטנציאל היצירתיות שלהם, יכולתם לשתף רעיונות בחופשיות ולהגיב על פעולותיהם של משתמשים אחרים.

גם במקום העבודה, עבודה בשיתוף פעולה הפכה מיומנות הכרחית, בייחוד עם כלי עבודה טכנולוגים כגון "סקייפ", "מסמכי גוגל" או כלי "אופיס" החדשים. למידה שיתופית מכינה את התלמידים לעולם העבודה החדש ויש לה גם יתרונות נוספים. למידה שיתופית מפתחת עמידות רגשית, מעודדת הרגשת מסוגלות ומלמדת את התלמידים איך לפתור את הבעיות יחדיו. למידה שיתופית גם נחשבת באופן כללי יותר מהנה מאשר למידה מסורתית.

6660067753_7a21593a52

ישנם יתרונות רבים ללמידה שיתופית, אך אחד היתרונות החשובים ביותר הוא שתלמידים מניבים הנאה גדולה יותר מלעבוד עם חבריהם כדי לפתור בעיה או להשלים משימה ולכן הם עושים זאת טוב יותר. זה הוא גם יתרון פדגוגי, שיתוף פעולה ועבודת צוות, הם כלי אפקטיבי ביותר להטמיע את התוכן הנלמד ותוך כדי הלמידה גם תורמת לפיתוח החברתי הרחב יותר של התלמיד.

למידה שיתופית לעיתים קרובות מאפשרת לתלמידים להדגיש את נקודות החוזק שלהם, הם הופכים למומחים בנושא מסויים ומדווחים על ממצאיהם בחזרה לחבריהם, דבר שיכול לבנות הרגשת מסוגלות, ביטחון עצמי ועצמאות. מורים מדווחים כי תלמידים, לעיתים קרובות, מגיבים בצורה חיובית כאשר ניתנת להם בעלות על הלמידה והם נענים לאתגר כנדרש. תלמידים מגיבים באופן חיובי במיוחד להסברים מחבריהם וכאשר משימות מנוהלות היטב, הם נהנים למצוא דרכים לפתור בעיות, לקבל מידע ולהציג את תגליותיהם לאחרים.

למידה שיתופית לעיתים קרובות תקדם מיומנויות ניהול מידע מורכבות ותקדם יצירתיות שתאפשר להגיע לפתרון. משמעות הדבר היא שהתלמידים המצטיינים מאותגרים מספיק בעוד שהתלמידים הפחות מצטיינים יכולים ליהנות מתמיכה של חבריהם. למעשה, דו"ח "פיזה" האחרון מגלה כי שיתוף פעולה ותקשורת חיוניים לטיפוח המיומנויות החשובות למאה ה -21.

למידה שיתופית: מהם האתגרים?

למידה שיתופית אינה נטולת אתגרים ובדרך כלל הקושי נמצא בלשמור על ריכוז התלמידים וזיהוי מהיר של התנהגויות שאינן חלק מהלמידה.

מעריכים כי תלמיד ממוצע מאבד שעת למידה ביום, בגלל הפרעות בעצימות נמוכה כגון פטפוטים, שימוש בפלאפון סלולרי או ביצוע איטי של הנחיות. התנהגויות אלו מוחרפות בסביבה טכנולוגית ממחושבת מפני שקשה יותר לנטר את פעילות התלמיד עם המחשב.

בעבודה קבוצתית המורה אינה מסוגלת לפקח על כל הקבוצות בו זמנית ולכן למידה זו יכולה לפעמים להגביר קשיים מפני שלתלמידים ניתנת עצמאות גדולה יותר. תפקידו של המורה במהלך משימות שיתופיות נוטה להיות זו של "המדריך מהצד" במקום "החכם במרכז הבמה". השינוי בתפקיד המורה לפעמים מחייב ויתור על מידה מסוימת של שליטה. מורים יכולים לגלות שזה יותר מאתגר לנהל את הכיתה כאשר התלמידים עוסקים בעבודה שיתופית, במיוחד כאשר הם משתמשים בטכנולוגיה.

יתר על כן, גם הדינמיקה הקבוצתית חייבת להיות מנוהלת בדקדוק, כך שהחלק הארי של עומס העבודה לא יונח על כתפיהם של התלמידים החרוצים יותר. את התלמידים אשר נוטים למלא תפקיד פסיבי יותר יש לעודד לתרום, ולתלמידים הדומיננטיים יותר יש לעזור לראות שאחרים חייבים לשחק את תפקידם. דבר זה רלוונטי למסגרות לימוד יסודיות ועד למסגרות ההשכלה הגבוהה.

אתגר נוסף הוא שחלק מהתלמידים יכולים "לא לאהוב" עבודה שיתופית למרות שזו לרוב נחשבת מהנה. יכולה להיות תפיסה בקרב התלמידים כי שיתוף פעולה פחות משמעותי מאשר הוראה מסורתית וכי עבודה בקבוצות יכולה למנוע מהם להתקדם.

למידה שיתופית: כלים ופרקטיקה

באופן טבעי הצלחת אקט למידה שיתופית יהיה תלוי באיך שהפעילות מעוצבת, מנוהלת ומותאמת לדרישות הקבוצה. כלים דיגיטליים לעיתים קרובות יכול לתמוך בפעילות ולעשות את ההבדל בין למידה שיתופית פרודוקטיבית לבין בזבוז זמן מצער.

תהליך למידה המוגדר באופן ברור, נותן תחושה חזקה של מבנה והוא תנאי הכרחי לשיתוף פעולה יעיל. מחנך מיומן יקצה לחברי הצוות תפקידים ספציפיים כאשר מתבצעת פעילות משותפת, לדוגמה: 'ראש צוות', 'קצרן' או 'אספן נתונים'. שימוש בכלי ניהול דיגיטלי כמו תוכנת שליטה NetSupport School  מאפשר לחלק תפקידים ולמנות ראשי צוותים בקלות.

רוב התלמידים מורגלים בשימוש במדיה החברתית באופן קבוע מחוץ לכיתה ולכן גם מכירים היטב את אופן השימוש בפונקציית הצ'אט. יישומים שיתופיים מסוג זה מאפשרים לתלמידים להשתמש בכישוריהם הטכנולוגיים בכדי לתקשר טוב יותר, ובכך בלהשלים משימה בכיתה או בעשיית שיעורי בית קבוצתיים. תוכנת השליטה NetSupport School  מאפשרת למורה לנהל באופן טבעי את השיעור גם בסביבה הטכנולוגית. מורה יכול להציג לכיתה את המסך של תלמיד ספציפי כדי להסביר שאלה, להדגים רעיון, או לציין עבודה מוצלחת במיוחד.

כאשר ניתנת עבודה שיתופית, מורים יכולים לגלות כי הם דורשים מידה רבה יותר של שליטה על מנת להבטיח שכל התלמידים עובדים על משימה, במיוחד בעת שימוש באינטרנט. בתוכנת השליטה NetSupport School  ישנם כלים ייעודיים כדי לסייע עם מטרה זו. הכלים מאפשרים לפקח על מסכי התלמידים ולעקוב אחר הלמידה שלהם. התוכנה גם מאפשרת להגביל את הגישה לאינטרנט לאתרים רלוונטיים בלבד או לשימוש בתוכנות רלוונטיות בלבד.

אמצעי שליטה נוסף הוא היכולת לנעול באופן מידי את מסכי התלמידים בכדי לקבל חזרה את תשומת הלב. פונקציה זו מאפשרת מעבר יעיל מעבודה קבוצתית ללימוד מסורתי ומאפשרת למורה להבהיר משימות או לספק הכוונה נוספת לפי הצורך. הדבר מבטיח כי הלמידה המעורבת נעשתה בקצב טוב ובצורה חלקה וממוקדת.