המאה ה-21 כבר סגרה עשור ראשון. אין לאיש ספק כי עידן המחשוב הוא כאן, הוא יישאר כאן ומי שלא יסתגל – יישאר מאחור.
מערכת החינוך, מהגנים ועד מוסדות האקדמיה, מנסה להנחיל את השימוש במחשבים כבר שנים. החל מפרויקט "מחשב לכל ילד" וכלה ברעיונות נוספים אשר עלו וירדו במהלך השנים.
לצערנו הרב, רב המוסדות החינוכיים לא מצליחים לספק לתלמידיהם סביבת לימודים ממוחשבת נאותה.

הבה ננסה לעמוד על הבעיות שבגינן מערכת החינוך לא מצליחה לספק "מחשב לכל תלמיד":

  1. חוסר במשאבים: המחשוב בבתי הספר מיושן ולא מתוחזק כראוי. חלק גדול מכיתות המחשבים לא עברו רענון כבר שנים והמחשבים שם לא מסוגלים להתמודד עם הדרישות הנדרשות היום ממחשב. התקציבים של בתי הספר קטנים והם נסמכים בעיקר על גופים כמפעל הפיס או ארגוני תרומות שיציידו אותם. גם כאשר התרומות מתקבלות הן עדיין לא מגיעות לכמויות שיעמדו בסטנדרט שהטביעה הסיסמא: מחשב לכל תלמיד.
  1. חוסר באנשי תחזוקה: רב בתי הספר אינם מחזיקים איש מחשבים במשרה מלאה אלא נסמכים על מורה מיומן או סיוע ממקור חיצוני. המשמעות היא, שמחשב יכול להיתקע ולהישאר כך עד שגורם מיומן ומוסמך יגיע ויפתור את הבעיה. כך נוצר מצב שבו מחשבים רבים (ישנים לרוב) נמצאים במצב של תקלה בחדרי המחשבים בבתי ספר.
  1. חוסר במיומנויות בהוראת מחשב: התלמידים של היום נולדו עם מחשב ביד. קשה למורים להתחרות ביכולות שלהם בתחום זה ועל כן קשה למורים לנהל שיעור בחדר מחשבים. התלמידים עובדים במחשב מהר ועושים ככל העולה על רוחם – למורת רוחו של המורה.
  1. חוסר בתקציבים: כפי שצוין לעיל, לרוב המוסדות אין יכולת כלכלית להצטייד מדי תקופה במחשבים חדשים וחזקים. בית ספר שמחזיק כשלשה חדרי מחשבים בני 20 מחשבים בכל חדר, יצטרך (אם ירצה לספק לתלמידיו מחשבים טובים המסוגלים לעמוד בקצב) לרכוש מדי 3 שנים 60 מחשבים חדשים – העלות היא גבוהה מאוד!

השאלה הנשאלת היא:
כיצד יכולים מוסדות חינוכיים להתמודד עם אתגרי המחשוב שצוינו לעיל?

הבה נבחן את הפתרונות הנמצאים היום בשוק:

  1. פתרון לבעיית חוסר במשאבים:

כיום ניתן למחזר מחשבים ישנים ע"י הפיכתם לתחנות עבודה (Terminal ) בעזרת הקמת טרמינל סרבר (Terminal Server ). התחנות מתחברות לשרת ועובדות עליו וכל שהן נדרשות להיות מסוגלות הוא להתחבר לשרת מרוחק. הפתרון הזה מיושם בקלות בעזרת תוכנה בשם WinConnect – אשר מאפשרת להפוך כל מחשב לשרת טרמינל ל-21 תחנות עבודה. המשמעות היא החזרה לתפקוד סדיר ופעיל כיתת מחשבים ישנה בעלות מינימאלית.

פתרון נוסף הוא פיצול מחשבים. המחשבים החדשים היום הינם חזקים ומסוגלים לבצע הרבה יותר ממה שאנו מנצלים היום. בעזרת תוכנה בשם BeTwin אנו יכולים לפצל כל מחשב ל-5 עמדות עבודה אוטונומיות ועצמאיות לחלוטין. כלומר, אנו יכולים להרכיב חדר מחשבים בן 20 עמדות עבודה בעזרת 4 מחשבים חזקים בלבד! המחשבים המתקבלים מהתרומות השונות יכולים לשמש אותנו לכך.

  1. פתרון לבעיית חוסר באנשי תחזוקה:

ע"י הפחתת המחשבים אותם אנו צריכים לתחזק במוסד החינוכי אנו יכולים להפחית את כמות תשומת הלב לתחזוקת מחשבים ולהשקיע יותר זמן ומשאבים בהקניית ידע.

ע"י הפיכת כיתת מחשבים לכיתה מבוססת שרת טרמינל אנו צריכים לתחזק רק מחשב אחד. ע"י הפיכת כיתת מחשבים לכיתה מבוססת BeTwin אנו צריכים לתחזק חמישית מכמות המחשוב שתוחזקה עד כה! חישבו על החיסכון בזמן ומשאבים.

  1. פתרון לבעיית חוסר המיומנות בהוראת מחשבים:

כיום ניתן לנהל שיעור בקלות בכיתות מחשבים בעזרת תוכנות לשליטה על כיתה המספקות בנוסף לכלי השליטה, גם כלים פדגוגיים ! .

המורה מדגים במחשב שלו והתלמידים רואים ע"ג המסך שלהם מה לבצע.
למורה יש שליטה מלאה על המתרחש בכיתה והוא יכול לעקוב אחרי כל תלמיד בכל רגע נתון.
המורה יכול לבצע סקרים ומבחנים ולקבל תוצאות מיידית לגבי רמת הידע של כל תלמיד.

תוכנה אידיאלית כזאת היא Class Manager  המאפשרת למורה לנהל שיעור בכיתת מחשבים בשקט וביעילות מירבית.

  1. פתרון לבעיית החוסר בתקציבים:

למרות ירידת מחירי המחשבים ולמרות הסבסוד למוסדות חינוך, מחיר הקמת כיתת מחשבים או שדרוגה הוא עדיין גבוה מאוד. העלויות חונקות ורבים מעדיפים להשאיר את המחשבים הישנים ולעבוד איתם.

לבעיה זו יש שני פתרונות:
הפיכת הכיתה למבוססת טרמינל בעזרת תוכנת WinConnect

פיצול המחשבים החדשים הנקנים ל-5 בעזרת תוכנת BeTwin
.

החיסכון בשני המקרים הוא אדיר!

לסיכום

ניתן לספק לתלמידים בכל מוסד לימודי שהוא סביבת למידה ממוחשבת, כיתות מחשבים וחדרי מחשבים בקלות ובעלויות נמוכות מהרגיל והכול בעזרת פתרונות תוכנה ייחודיים ופשוטים. צרו איתנו קשר עוד היום ותוכלו גם אתם להצעיד את בית הספר קדימה.