זירו קליינט

למידה דיגיטאלית היא התשתית הפדגוגית החדשנית במאה ה- 21. היא כוללת שיטות המשלבות טכנולוגית מידע ותקשורת בסביבת למידה עדכנית וכן יישום שגרת התנהלות הולמת ברשצ האינטרנט לצורכי למידה. למידה זו מושתתת על נגישות טכנולוגית למידע, על חומרי למידה דיגיטאליים, שימוש במקורות מידע מרשת האינטרנט העומדים לרשות המורה והתלמידים לשם הבניית ידע באמצעות חקר מקיף, שיתוף המידע, הרחבה שלו והעמקה. למידה דיגיטאלית מבוססת פדגוגיה חדשנית היא מכלול האמצעים הפדגוגיים המיושמים באמצעות טכנולוגיית מידע ותקשורת לשם העצמת הלמידה.

תוכנית התקשוב של משרד החינוך נועדה לקדם למידה חדשנית במוסדות חינוך תוך שימוש מוגבר בסביבה דיגיטלית מתקדמת וחשיפת המורים והתלמידים ליתרונות הרבים של סביבה זו. בשנים האחרונות, משרד החינוך משקיע ומעודד קיומן של תכניות, מיזמים, פעילויות מתוקשבות ומסגרות למידה חדשניות הנשענות על תשתיות תקשוב, מחשוב ותוכנות למידה שתפקידן להוביל את התלמידים למצוינות בלמידה.

מה הן המטרות של שילוב טכנולוגיות למידה במוסדות חינוך?

לתכנית התקשוב שחוברה ע"י משרד החינוך מספר יעדים מרכזיים:

  1. ​קידום תהליכי הוראה, למידה והערכה במסייעים בפיתוח אוריינות טכנולוגית ודיגיטלית המותאמת למאה ה-21.
  2. שימוש בעולמות תוכן חדשניים כגון ספרים ותכנים דיגיטליים, סביבות הוראה חדשניות, למידה והערכה בסביבות למידה טכנולוגית.
  3. מיקוד בהוראה, למידה והערכה  המקדמות למידה שיתופית, חקר ולמידה עצמית באמצעות כלים דיגיטליים.
  4. שימוש בכלים המשמשים להיבחנות והערכה בסביבה דיגיטלית.
  5. הכשרה, פיתוח מקצועי וליווי הדרכתי של המורים לעבודה בסביבות מתקדמות עתירות טכנולוגיה.
  6. קידום והובלת חדשנות פדגוגית בקרב המורים.
  7. היערכות למידה מרחוק בשגרה ובחירום.
  8. הקניית התנהלות בטוחה של תלמידים ברשת.

מה הם המאפיינים המרכזיים בלמידה מתוקשבת?

התאמה אישית וגמישות –  זהו מרכיב מרכזי בלמידה אישית, המאפשר התאמה אישית, החל מהממשק, דרך סדר וניהול המידע האישי והנגישות אליו ועד לאופן, למשך ולסדר של תוכני הלמידה.
ניהול ההוראה – מובל על ידי המורה תוך מתן תמיכה לימודית משמעותית ללומד ומאפשר למידה אוטונומית, אישית ושיתופית
שיתופיות וחיברות – למידה שיתופית בין הלומדים, המושתתת על חזון חינוכי משותף
חומרי למידה דיגיטליים – שימוש בחומרי למידה דיגיטליים איכותיים, ספרים דיגיטליים, מציאות מרובדת )reality Augmented )וכדומה, כאשר דרך הלמידה באמצעותם מותאמת אישית לצורכי כל לומד
עדכניות ושקיפות – עדכניות מבוססת על מידע עדכני בהתאמה לצורכי ההוראה ולצורכי הלומד. שקיפות, כמו גם רצף והמשכיות מתייחסת ל"תמונה הכוללת" של ידע לומד ועולמו, לנושאים החוצים תחומי דעת וכד'

כיום קיימות מס' מגמות מרכזיות בלמידה דיגיטלית:

למידה שיתופית –Collaborative learning

למידה שיתופית היא למידה אקטיבית המשקפת את האינטראקציה בין הלומדים כחלק מתהליך הלמידה. בלמידה זו כל לומד צופה בלומדים האחרים, בונה את הידע שלו באופן אקטיבי מביע אותו ובונה ידע בשיתוף עם עמיתים ללמידה תוך דיאלוג, התחבטות ויצירה משותפת.

בסביבה הדיגיטלית בבתי ספר, עובדים מס' תלמידים סביב שולחן, כאשר לכל תלמיד עמדת עבודה משלו וכן מסך מרכזי המרכז את פעילותם של כלל חברי הקבוצה לצפייה ועבודה משותפת.

אמצעי קצה אישיים ללמידה בכיתה – (device own your Bring- BYOD)

המונח Device Own Your Bring מתייחס לפרקטיקה של תלמידים המביאים עמם לכיתה את מכשירי הקצה הנמצאים בבעלותם הפרטית – מחשבים ניידים, טאבלטים, טלפונים חכמים – לצורך למידה. למעשה מכשירי הקצה האישיים של התלמידים משולבים לתוך תהליך הלמידה באופן אקטיבי. זה מצריך שליטה על הנעשה באמצעי הקצה, ניהול נבון של השיעור ובקרת למידה שוטפת.

למידה מרחוק

כיום ההישענות על שולחן עבודה פיזי הולכת וקטנה ועל כן עולם החינוך מאמץ מהסביבה העסקית את מודל הווירטואליזציה של שולחנות עבודה. זה מאפשר להעניק לכל תלמיד במוסד שולחן עבודה עמו יוכל לנדוד בין בית הספר לבית הפרטי שלו, לפתוח אותו בכל מקום בו יש חיבור אינטרנט ונצל זמן יקר ללימוד

ניהול פדגוגי מקוון

המטרה היא לבנות תרבות ארגונית של חקירה, הסקת מסקנות וקבלת החלטות באמצעות נתונים מבוססים. ניהול הלמידה כולל: דיווח רצוף של הישגי הלומדים, אירועי משמעת, נוכחות, שיעורי הבית וסיכומי השיעורים שהועברו, דוחות תקופתיים ותעודות תלמידים. כל הממדים הנ"ל יעברו תהליך דיגיטציה מלא שיאפשר מעקב ביצועים, הסקת מסקנות וקבלת החלטות.

לקראת שנת הלימודים החדשה, מנהלי בתי הספר, מורים ואחראי התקשוב במוסדות חינוך מחויבים לתכנון קפדני של תשתית המחשוב בבית הספר על מנת לספק לתלמידים את סביבת הלמידה האופטימלית. כדי לעשות זאת באופן מסודר, יש לשאול את השאלות המרכזיות שיסייעו לתהליך ההיערכות.

אז מה עלינו לעשות כדי להיות ערוכים לקראת השנה החדשה?

  • בדיקת מצב הזמינות של עמדות המחשב בבית הספר – האם כלל המחשבים פעילים ובצורה תקינה.
  • האם כיתת המחשבים/מעבדת המחשבים תקינה לשימוש – האם כיתת המחשבים מאובזרת בכל הציוד הדרוש עבודה.
  • האם בכיתת המחשבים קיימת תוכנת שליטה לכיתה
  • האם המחשבים בבית הספר מוגנים ע"י תוכנת שיחזור והתאוששות
  • האם יש צורך עמדות עבודה ממוחשבות נוספות- מה הפער בין הרצוי למצוי.
  • האם התשתיות צריכות חיזוק והתאמה. תשתיות רשת וחשמל.
  • האם כלל הציוד במוסד עומד בתקני משרד החינוך? (קישור לתקנים)
  • האם ישנו אחראי תקשוב בבית הספר המרכז את התחום בצורה מספרת ודוחף לשיפור מתמיד?
  • האם כלל הציוד מעוגן ומאובטח כך שאינו ניתן לגניבה?
  • האם כל הציוד נמצא תחת אחריות ותחזוקה שוטפת?

כיצד אנו יכולים לסייע?

לצוות המומחים שלנו ניסיון אדיר באפיון, התאמה, התקנה ותחזוקה של ציוד תקשוב במוסדות חינוך. אנו נשמח להיפגש, לנתח יחד עמכם את הצרכים המיוחדים שלכם ולוודא כי התקציב שלכם ישרת את בית הספר, התלמידים והמורים באופן המיטבי ביותר.

ניתן ליצור קשר בטלפון: 04-6750696 או לכתובת המייל [email protected] .

בהצלחה!