מאת רועי טל

יחד עם ההתקדמות הטכנולוגית המהירה, ידוע לכולנו שכדי להישאר בעניינים ולא לפספס את הרכבת, נדרש תהליך של רכישת ידע. עולם המחשבים הוא רחב מאין כמוהו ומכיל אינספור תחומים שניתן להתמקצע בהם: תכנות, עיצוב גרפי, בניית אתרים, קידום אתרים, סאונד, הנדסה, אדריכלות ועוד … 

רק צריך לבחור כיוון ולהתחיל ללמוד. שלא כבעבר, הכלים ליישום הם רבים ומגוונים, אך הדרך ללמוד כיצד להשתמש בהם היא המאתגרת .

בתי ספר, מכללות ומרכזי הדרכה קמים כפטריות לאחר הגשם ומציעים לנו כיום עשרות קורסים בתחומים שונים ובמחירים נוחים – רק תבוא ללמוד. מה נמצא בבתי הספר הללו? מי הם המדריכים המלמדים שם? איזה ציוד משמש לצורכי הוראה? האם הם מעודכנים עם המחשבים החדישים ביותר וגרסאות התוכנה האחרונות שקיימות כיום בשוק? (אלו שנמצא בסופו של דבר במקומות העבודה).

להקים חדר מחשב לצורכי הדרכה יכול להיות עסק די יקר. נאמר, לצורך הדוגמא, שאנחנו מעוניינים להקים כיתה עם 20 עמדות תלמיד. לשם כך דרושים לנו 20 מחשבים חדישים, 20 מסכים, מקלדות ועכברים. כמובן שיש צורך לבנות עבורם שולחנות מיוחדים עם מקום למחשב, מקלדת ועכבר .

עכשיו צריך לדאוג לתשתיות: עבור כל מחשב יש להקים תשתית לרשת, כי הרי אין מחשב שלא מחובר כיום לרשת האינטרנט, וכמובן תשתית לחשמל עבור המחשב והמסך. בל נשכח שכל נקודות הרשת הללו מתחברות לארון תקשורת ובו פאנלים וציודי תקשורת שונים .

כעת נדבר על המחשבים עצמם: יש להתקין 20 מחשבים עם מערכת הפעלה וכל התוכנות הנדרשות להדרכה (אופיס, פוטושופ, אוטוקאד, קורל-דרו, וכו') ולדאוג שלכל מחשב יהיה רישיון תוכנה תיקני וחוקי .

כמות כזו של מחשבים דורשת יד מתחזקת ולכן מן הראוי שגוף הדרכה כזה יחזיק בהישג יד טכנאי, כי כל עמדה שאינה עובדת משמעותה תלמידים שאינם מרוצים ותלמיד שאינו מרוצה – אינו משלם .
כעת נבדוק גישות חלופיות לדרך הקונבנציונאלית שהוצעה לעיל :

  1. שרת טרמינל ותחנות רזות  שרת טרמינל הינו שרת חזק, הן מהיבטי כוח עיבוד והן מהיבטי עמידות ושרידות, המאפשר למספר רב של תחנות להתחבר אליו ולבצע את עבודתן דרכו וכך בעצם להשתמש בכוח העיבוד האדיר שלו. על השרת מותקנות כל התוכנות הדרושות להדרכה. התחנות הרזות (Thin Client ) אלו הן עמדות "טיפשות"  ללא יכולת עיבוד או עבודה עצמאית. הן תלויות אך ורק בשרת וביכולותיו.  תחנות אלו מתחברות לשרת ועובדות כל אחת באופן עצמאי אך משתמשות במשאבי השרת לצורך פעולתן .

יתרונות  עבודה ריכוזית במקום אחד (השרת), עלות התחזוקה יורדת מכיוון שאין צורך לתחזק 20 מחשבים אלא רק את השרת (אין אפשרות לתחזק את העמדות הרזות אלא רק להחליפן), ברגע שמעוניינים לשדרג את חדר ההדרכה, לא צריך להחליף 20 מחשבים אלא רק לחזק את השרת או להחליפו .

חסרונות  השרת הוא עקב אכילס של כל המערכת, אם הוא נופל אז כל החדר נפל. עלות השרת גבוהה מאוד וככל שרוצים עבודה מהירה וטובה יותר יש צורך בשרת חזק יותר, או שילוב של כמה שרתים ביחד. יש צורך ברכישת רישיונות יקרים עבור השרת וכן תחזוקתו דורשת טכנאי מחשבים מוסמך ומקצועי.  עלות העמדות הרזות איננה זולה כלל וכלל (~300$ ליח'), בנויות כחומרה ייחודית שלא ניתן לתקן באופן עצמאי ולכן על כל עמדה תקולה יש להשקיע בעמדה חדשה לחלוטין. בנוסף, העמדות הרזות הן ללא יכולת עיבוד ועבודה עצמאית וללא יכולת עיבוד גרפי ולכן לעולם לא ישתוו לעבודה על מחשב עצמאי .

ההמלצה שלנו: פתרון מבוסס תוכנת WinConnect מהווה מענה לכל הבעיות שמוזכרות לעיל. תוכנת WinConnectמאפשרת להפוך כל מחשב אישי שעליו מותקנת מערכת ההפעלה XP או Vista לשרת טרמינל שאליו מתחברים מס' עמדות רזות בו זמנית בתצורת 'שולחן עבודה מרוחק' (RDP Remote Desktop Protocol ).

במקום להשקיע כסף רב בשרת אחד שעליו מתבססת כיתה שלמה, נרכוש כמה מחשבים אישיים שכיום עלותם נמוכה והביצועים שלהם מעולים. על מחשבים אלו נתקין את תוכנת WinConnect שתהפוך את המחשבים הללו לשרתי טרמינל שאליהם יתחברו העמדות הרזות (Thin Client ).

בכך חסכנו ברכישת שרת שהחומרה שלו יקרה, ברכישת רשיון Windows 2003 Server או גירסאות מתקדמות יותר, וכן מנענו היווצרות תקלות שבר שישביתו כיתת מחשבים שלמה.

  1. עמדות מפוצלות BeTwin  עמדה מפוצלת מורכבת ממחשב סטנדרטי שאליו מחוברים חמישה מסכים, מקלדות ועכברים. כל סט: מסך-מקלדת-עכבר משמש כעמדת מחשב עצמאית לחלוטין, שמשתמשת במשאבי המחשב הראשי ומנצלת את יכולותיו באופן המיטבי .

כיום, עם טכנולוגיית הליבות הכפולות, המרובעות והמתומנות, המשתמש הסטנדרטי אינו מנצל אפילו 20% מהיכולת של המחשב ולכן, פיצול המחשב זו דרך חכמה, קלאסית, יעילה וחסכונית לצורכי הקמת חדרי הדרכה מרובי עמדות .
כל עמדה מפוצלת כזו משמשת כעמדת מחשב עצמאית לכל דבר, המאפשרת חיבור לאינטרנט, עבודה באופיס, עבודה בפוטושופ וכדומה. בנוסף, מכיוון שהעמדות עובדות על בסיס המחשב המפוצל, הן אינן תלויות בגורם חיצוני ויכולות לבצע עיבוד עצמאי, עיבוד גרפי, להתחבר להתקני USB שונים ולאגור נתונים על גבי הכוננים של המחשב המפוצל (בשונה מגישת שרת-לקוחות רזים שהוזכר לעיל)

יתרונות  באופן גישה זה החיסכון מתבטא  ברכישת מחשבים  ארבעה מחשבים במקום 20 חיסכון בתחזוקה הכוללת  –התקנה ראשונית, עלות אחזקה שוטפת ועלות עבור שדרוגים עתידיים, חיסכון  בהקמת תשתיות רשת וחשמל  – עבור 20 עמדות מחשבים נדרשות רק 4 נקודות רשת וחשמל ,חיסכון בחשמל  – פחות מחשב אומר פחות הוצאות על חשמל ומיזוג החדר .

באופן עבודה זה, שדרוג המחשב המפוצל משדרג באופן אוטומטי את כל העמדות, התקנת תוכנה במחשב המפוצל תופץ לכל שאר העמדות  וכן, רישיון תוכנה אחד נדרש עבור כל חמש העמדות המפוצלות. (יש לעיין בהסכמי רישיון התוכנה (

חסרונות  כמו בגישה הקודמת, גם כאן קיימת נקודת כשל – תקלה במחשב המפוצל תגרום לתקלה בחמש עמדות, אך גם לכך קיים פתרון: ניתן לרכוש חמישה מחשבים ולא ארבעה כפי שהוצע לעיל, כך שבעת תקלה באחד מהמחשבים המפוצלים, נבצע החלפה מהירה בין המחשב המשמש כגיבוי למחשב התקול. בצורה זו חסכנו קנייה של 15 מחשבים ולא של 16 וכן, חסכנו השבתה של חמישה תלמידים מעבודתם .

ניתן לראות שלכל גישה יש יתרונות וחסרונות: הגישה השנייה מהווה קפיצת מדרגה טכנולוגית וכן מאפשרת חיסכון אדיר בכסף וכן ניצול מיטבי של המשאבים הנרכשים בעוד שהגישה הראשונה מיישמת פתרון ידוע ומוכר ומשפרת אותו.

שני הפתרונות מגיעים באופן אינטגראלי עם תוכנה לשליטה על כיתה, כך שהחיסכון הכספי בהקמת חדר הדרכת מחשבים מתעצם.

את שתי הגישות  ניתן ליישם בחדרי הדרכה, כפי שהוצע במאמר זה וכן בעסקים, מרכזי שרות לקוחות, טלמרקטינג (call centers), בתי קפה אינטרנט ועוד .

ליישום פתרונות אלו ופתרונות טכנולוגיים נוספים ניתן ליצור קשר עם חברת Greenware Technologies   או לגלוש לאתר