מאת רועי טל

פתרונות מחשוב ירוק (Green IT ) יצירתיים ככל שיהיו, מסתמכים בסופו של דבר על מוצרי חומרה אשר צורכים חשמל ואשר "טביעת הרגל האקלוגית" שלהם גבוהה ממוצרים שהם תוכנתיים בלבד, מבוססי מחשב אישי אשר נקראים Ultra Thin Clients . מוצרים אלו מאפשרים הוזלה אמיתית של עלויות המחשוב וחיסכון בהוצאות החשמל .

איך הכל התחיל
בשנות ה-70 עבדו מעבדות המחשבים הראשונות על בסיס תשתיות שנקראו שרתי Main Frame . שרתים אלו היוו המוח המרכזי שאליו חוברו מאות מסופים "טיפשים" שהתקשרו למחשב הראשי בתקשורת מאוד פשוטה ואיטית.
באותם ימים, טרם המצאת ממשקי המשתמש הגרפיים, תעבורת הנתונים הייתה דלה ביותר ואיפשרה לעבוד בקצבים של 19.2Kbpsואף נמוכים יותר ופרוטוקולי התקשורת שנמצאים בשימוש כיום (TCP/IP ) עוד לא הופצו באופן אזרחי ומסחרי.
מסופים אלו הורכבו ממסך מחשב (בדרך כלל עם צבע יחיד: ירוק!), מקלדת וממשק תקשורת לחיבור עם השרת המרכזי. התוכנות העיקריות שעליהן עבדו היו מסוג קלט/פלט בממשק משתמש טקסטואלי בלבד ושימשו להזנת מידע למסדי הנתונים המרכזיים של החברה עפ"י טפסי מילוי קבועים.
עם המצאת המחשב האישי (PC ), חדירתו לשוק העיסקי ופיתוח מעבדים רבי עוצמה לשוק זה, הלך ופחת השימוש בטכנולוגיית Main Frame אך עדיין ניתן למצוא שרידים אחרונים, בבנקים ובגופים ביטחוניים, למה שהיה אבן היסוד של טכנולוגיות המחשוב של ימינו.

מחשבים אישיים – מחשבי על
המחשבים האישיים בני ימינו, שתוכננו בראשית דרכם לצרכים פשוטים כמו עיבוד תמלילים ומשחקים, הפכו עם הזמן וכפועל יוצא של הצורך ההולך וגובר למכונות רבות עוצמה. אם בעבר תחום המחשבים חולק לסיגמנטים: ביתי, עסקי ומקצועי, שעבורם פותחו מוצרים שונים עפ"י הצרכים, כיום הולכות ונעלמות הפרדות אלו ואותם מחשבים שמשמשים לעיבוד תמלילים וגלישה באינטרנט יכולים לשמש גם לצורכי עיצוב גרפי ולתכנות כבד.
נמצא כי כאשר מתייחסים לצרכים משרדיים, גלישה באינטרנט, שימוש בתוכנות גרפיות ותיכנות, מגיע ניצול המעבד בממוצע ל-20% מסך כל יכולותיו. עובדה זו מעידה על התפתחות טכנולוגית אדירה מצד אחד אך מצד שני, על בזבוז משאבים וחוסר ניצול מיטבי שלהם.

בחזרה לעתיד
רוב העסקים, גדולים כקטנים, מבוססים כיום לרוב על מחשבים אישיים רבי עוצמה שניצולם, כפי שהוסבר לעיל, אינו מיטבי ובעצם מבזבז משאבים: את אותו מחשב אישי ניתן לנצל לשימוש של עוד מספר משתמשים.
כאן מגיע הרעיון הטכנולוגי משנות ה-70 ומיושם באופן מושלם על תשתיות המחשבים של ימינו. הרעיון הוא פשוט: מחברים למחשב האישי חמישה מסכים, מקלדות ועכברים ובשילוב אמצעים תוכנתיים וחומרתיים יוצרים סביבת עבודה עצמאית לחלוטין עבור כל סט מסך-מקלדת-עכבר.

הפתרונות הללו בעלי היתרונות הבאים:

חיסכון ברכישת מחשבים אישיים – במקום לקנות מחשב חדש בהשקעה גבוה, ניתן לפצל את המחשבים הקיימים למס' עמדות עבודה עצמאיות לחלוטין.

חיסכון בתחזוקת מערך מחשבים מתחזקים מחשב אחד במקום מס' רב של מחשבים.

חיסכון בהקמת תשתיות – הקמת פחות תשתיות רשת וחשמל חוסכת כספים רבים.

חיסכון ברכישת רשיונות – רשיון אחד נדרש עבור מערך של עמדות המחוברות למחשב אחד (יש לעיין בהסכמי הרשיון).

חיסכון באנרגיה ובצריכת החשמל – פחות מחשבים עובדים = פחות צריכת חשמל.

חיסכון במקום פיזי ובצורך בקירור – פחות קופסאות מחשבים = יותר מקום בחדר ופחות חום שיש להפיגו ע"י מיזוג אויר.

חיסכון בזבל אלקטרוני – פחות מחשבים שנזרקים לזבל = פחות זיהום הקרקע וחילחול מתכות למקורות המים.

מחישוב פשוט שנעשה נמצא כי מחשב שיירכש היום ב-1500 ₪, אורך חייו הוא שלוש שנים ובהן יגבה  פי חמש מעלותו הראשונית :
הוצאות ראשוניות :

עלות מחשב :החל מ – 1500 ₪

רשיונות לתוכנות בסיסיות : Windows XP + Office + Anti Virus : החל מ- 1500 ש"ח

תשתיות: נקודות רשת, חשמל וכבלים: החל מ- 400 ₪

הוצאות שנתיות (תחזוקה) :

תמיכה טכנית: החל מ-800 ₪ לתחנה. (עפ"י ממוצע של שלוש קריאות שירות לתחנה)

הוצאות חלפים: החל מ- 200 ₪ .

עלויות חשמל: החל מ-550 ₪. (עפ"י נתוני ארגון Gartner העולמי)

סה"כ : ~8000 ₪ חיסכון על תחנה שאורך חייה הוא 3 שנים.

דוגמאות ליישומים הקיימים כיום בשוק
1.BeTwin
תוכנת BeTwin, שמשווקת באופן בלעדי ע"י חברת Greenware Technologies , מיישמת את הרעיונות שהוצגו לעיל ע"י תוכנה בלבד. היתרונות בכך שהפתרון הוא תוכנתי בלבד נעוצים בגנריות שבו. התוכנה תעבוד עם כל סוג של כרטיס מסך הקיים כיום בשוק, עם כל תקן חיבור של הציוד הנילווה (USB, PS/2 וכו') ועם כל מערכות ההפעלה הקיימות וכן העתידיות.
הרעיון מיושם כיום בבתי ספר, מכללות, אוניברסיטאות, גופי הדרכה ועסקים ברחבי הארץ בהצלחה רבה ומאפשר חיסכון אדיר בעלויות תשתיות המחשבים.
2. Ndiyo
פרויקט Ndiyo הינו פרויקט ללא מטרות רווח שהוקם בבריטניה לפני ארבע שנים, שמטרתו להביא את בשורת המחשבים לכלל אוכלוסיות העולם. המערכת כאן מבוססת על שילוב של חומרה ותוכנה ייחודיים והמערכת עובדת כרגע על מערכות הפעלה בקוד פתוח בלבד.